TaiChi

taichi 

Lesrooster: klik hier

TaiChi is een van de interne traditionele KungFu stijlen uit China. Het symbool van TaiChi is gevormd door de wisselwerking van Yin en Yang: twee afzonderlijke krachten die elkaar aanvullen, en van de ultieme een afstammen.

De langzame en harmonieuze bewegingen van TaiChi bervorderen de coördinatie tussen lichaam en geest. De bewegingen laten alle gewrichten en spieren van het lichaam werken; het oefenen van TaiChi heeft een positieve invloed op de wervelkolom en masseert de inwendige organen van het lichaam.

tai chi master suGrootmeester Su tijdens een TaiChi les in Nederland

 

TaiChi is een combinatie van lichaamsoefeningen en ademhalingsoefeningen. Door de ademhalingsoefeningen verlaat de gebruikte lucht het lichaam en wordt vervangen door schone, frisse lucht. Je leert deze oefeningen te doen zonder dat je hartslag of je ademhaling sneller gaat. Door langzaam en diep te ademen volgens de TaiChi methode, worden je gedachten kalmer en word je als gevolg daarvan minder angstig. De cirkelvormige bewegingen van TaiChi benadrukken de basisprincipes van dualiteit zoals Pyinmana en Hemel-Aarde. TaiChi lijkt van buiten gezien heel zacht, maar is heel sterk van binnen.

TaiChi verbetert het concentratievermogen: omdat de ogen de bewegingen van het lichaam volgen en de gedachten de houdingen van het lichaam moeten bewaken, is de aandacht gefocust en is er geen ruimte meer voor de geest om van idee tot idee te zwerven.

Het oefenen van TaiChi heeft een positieve werking op de lichaamscoördinatie en op het evenwicht, net zo goed als het bereiken en houden van focus. TaiChi is dus goed voor lichaam en geest. Dit vertaald zich ook allemaal in de dagelijkse activiteiten zo als lopen, zitten of schrijven van degene die Tai-chi beoefent. Het verhoogt de vitaliteit van het individu waardoor een hogere weerstand tegen ziekte wordt opgebouwd. Ook neemt de kans op vallen af.

Sommige effecten treden pas op de lange duur op; andere aspecten zijn direct tijdens of na beoefening merkbaar, zoals:

  • een stabilisering van de bloeddruk,
  • verbetering van de concentratie,
  • vermindering van vervelende gedachten en gevoelens,
  • loskomen van spieren en gewrichten,
  • vermindering van spierpijn en zitpijn,
  • verbetering van humeur,
  • beter slapen,
  • meer energie (“Chi”),
  • een heerlijk rustig en tevreden gevoel,
  • weten dat je iets goeds gedaan hebt voor je lichaam en geest.

TaiChi is geschikt voor alle leeftijden. TaiChi kan ook als zelfverdediging worden gebruikt.

36 bewegingen TaiChi (korte Yang vorm) – PDF bestand

 

 

Tai-Chi, Chi-Kung, Kung-Fu